Endast 24 procent känner sig inkluderad i reklam från svenska företag, enligt Gullers undersökning från 2024. Det är en mindre andel än vad undersökningen i fjol visade, då siffran var uppe på 28 procent. Det ser lite bättre ut vad gäller information från svenska myndigheter, där 33 procent av utrikes födda känner sig inkluderade.
När det gäller sökbeteende googlar 55 procent på svenska, 39 procent på engelska och 33 procent på arabiska.
Tips för att inkludera utrikes födda:
Undersökningen av Gullers tar upp några saker som är bra att tänka på:
- Information på ens förstaspråk – om översättningen är bra
- Uppmärksamma målgruppens högtider
- Direkt tilltal – istället för vi-tilltal då alla inte känner igen sig i vi:et
- När olika människor representeras i bild – men inte om det känns oäkta
- Bekanta namn hos målgruppen
- När man känner igen sitt eget liv
- Lättillgängliga produkter och tjänster
Normkreativ kommunikation
Många av de här delarna ingår i Hyvääs metod normkreativ kommunikation. Med ett mer normkreativt arbetssätt kommer kommunikationsinsatserna bli mer inkluderande. Det hjälper Hyvää gärna dig med!