1 ÅR! Normkreativa, visionära, romantiska Hyvää firar första året!

Ett år har gått sen Hyvää Kommunikation startades! Ett år fyllt av normkreativt inspirerande och utbildande. Romantiskt sociala medie-nördande. Och visioner!

Hyvää Kommunikation registrerades 18 juni 2014 för att kunna hjälpa BRA (hyvää = bra/god på meänkieli) organisationer och företag med strategisk och operativ kommunikation, t ex sociala medier, varumärkes- och förändringsarbete och den egna nischen normkreativ kommunikation. Samt kunna bistå med copywriting – skrivande – i olika former.

Heja Västerås!

Hyvää fick redan vid uppstarten ett stort och längre uppdrag – att tillsammans med Perspektivbyrån hjälpa Västerås stad att kommunicera mer normkreativt och inkluderande.

Under slutet av året stod också Hyvää för en text i Diskrimineringsbyrån Uppsalas metodbok för inkludering i förskolan. Metodboken släpps i november i år.

Romantisk start på året…

2015 startade med buller och bång då Hyvää fick uppdraget av IIS (dåvarande .SE) att skapa utställningen #Nätromans på Internetmuseum. Något som ledde till ett inslag i TV4 Nyhetsmorgon samt 45 minuters medverkan i SR Metropol.

Normkreativa workshops och föreläsningar

Föreläsningarna har duggat tätt under våren, med normkreativ kommunikation för bibliotekarier i Stockholms län genom Regionbibliotek Stockholm, medlemmar i facket DIK i Stockholm och Linköping, reklambyrån FamiljenPangea, samt strategiskt varumärkesarbete för facket GS.

Normkreativa workshops har Hyvää hållit i under 2015

Ny vision för Stockholms bibliotek

Under våren fick också Hyvää uppdraget att vara strategiskt stöd för Stockholms stadsbibliotek i arbetet med en ny biblioteksplan. Den ska bland annat innehålla en helt ny vision för alla bibliotek i Stockholm. Ett spännande uppdrag som fortsätter under hösten.

Ett steg i rätt riktning

Det var med stapplande steg som jag under slutet av våren 2014 valde att säga upp mig från min fasta, trygga tillvaro på fackförbundet Kommunal. Där jag de senaste sex åren jobbat med strategiskt varumärkesarbete och sociala medier, samt som med digital kommunikation överlag och även som kommunikationsansvarig för 100-årsjubileum och kongress.

Jag ville driva eget. Att kunna erbjuda mina kunskaper inom strategisk och operativ kommunikation till flera bra organisationer och företag – inte bara en.

Men också för att jobba för en friare värld – där det inte ska spela så stor roll vad du gör eller hur du ser ut eller fungerar. Där normer inte är fasta mallar du måste hålla dig inom, utan snarare något du kan leka och experimentera med.

Och överlag vara mer kreativ samt få fortsätta jobba strategiskt.

Det var ett av mina livs modigaste beslut. Och idag, med facit i hand, är jag så glad över att jag vågade ta det steget. Tack till er som gjort det möjligt!

Normkreativ höst

Nu fortsätter Hyvääs andra år med en spännande höst. Det blir en normkreativ turné i södra Sverige. Det blir boksläpp. Det blir visionsarbete med Stockholms stadsbibliotek.

Hör av dig om du också vill samarbeta med Hyvää!

Du kan också signa upp dig på månadsbrevet om du vill bli mer strategisk och normkreativ!

Tillsammans kan vi göra världen aningens lite bättre.

 

/Maria Niemi, VD & ägare

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.