Copywriting

Hur når vi våra målgrupper bäst? Vad ska vi ha för budskap? Kan storytelling hjälpa oss att förmedla det viktiga vi vill säga?

Kreativt skrivande handlar om att skapa texter som engagerar och väcker intresse hos de målgrupper ni vill ha kontakt med. Att nå fram och beröra. Att bygga hållbara relationer. Därför är textskapandet i Hyvää alltid inkluderande, normkreativt och lättillgängligt.

Copywriting

Anlita Hyvää för copywriting
  • Redaktörskap
  • Copy – kreativa marknadsföringstexter
  • Artiklar, webbtexter, tweets, blogginlägg, statusrader – med SEO-tänk
  • Krönikor och debattinlägg
  • Textbearbetning och korrekturläsning
  • Storytelling, noveller och poesi

Portfolio

Här ser du exempel på copy, redaktörskap, och artiklar, noveller och krönikor.


Bok

Stå upp när det blåser hålls upp av programledarna i SVT Gomorron 1 juni 2017

Redaktör för facklitteratur

Hyvääs Maria Niemi var redaktör för Sofia B. Karlssons bok Stå upp när det blåser som gavs ut i juni 2017 av Pintxo Förlag, och som bidrog till att hon fick Regnbågspriset 2018 under Stockholm Pride. Arbetet innebar textbearbetning, att förenkla språket, samt strukturering av kapitel.

”Pedagogiskt, lättillgängligt och överraskande fritt från pekpinnar” – @ordrimligt på Instagram

Boken tar upp hur du som tränare, domare eller annan vuxen inom lagidrotten kan göra så att klimatet blir mer inkluderande – så att fler unga känner sig sugna och välkomna att delta.


Artiklar

Omslaget av magasinet Makt/Egenmakt av Omforma

Less is a bore i designbranschen

Under 2018 skrev Hyvääs Maria Niemi en analyserande artikel om vilka som syns i designbranschen och hur i boken Makt/Egenmakt av Omforma.

Boken kom ut i samband med en utställning på samma tema på Malmö Form/Design Center i november 2018. Det går också att beställa direkt från Omforma.

Här ser du artikeluppslaget:

Uppslag för artikel om designbranschen i magasinet Makt/Egenmakt av Omforma

 

Bild på en byggarbetare mot lila bakgrund med texten "Kvinnor hade en högre inkomstutveckling än män 2015-2016 i Sverige, förutom under småbarnsåren. Bilden var en helt annan tio år tidigare."

Redaktör för statistikanalys

Hyvääs Maria Niemi var huvudredaktör för analyserande artiklar på statistikmyndigheten SCB under 2018. Till exempel för en artikel om inkomstutveckling som fått över 100 reaktioner och 30 delningar. Innehållet har tagits fram av en statistiker och bearbetats av Maria Niemi.


Infografik

Infografik med Årjängs kommunvapen (en björn) på grön botten med texten "Vilken sväng Årjäng! 5,2 % - så mycket högre var valdeltagandet i kommunalvalet i Årjängs kommun 2014 jämfört med valet innan. Det är den högsta ökningen bland alla Sveriges kommuner."

Copy till SCB:s prisbelönta infografik

2018 och 2016 skrev Hyvääs Maria Niemi copy till myndigheten SCB:s infografik för sociala medier.

Satsningen har vunnit Stora Kommunikatörspriset 2017 i klassen Offentlig organisation med motiveringen:

”I en tid där ogrundade påståenden ofta tas för sanningar är pålitlig statistik ett viktigt verktyg för omvärldsförståelse och kritisk granskning. Teamet bakom SCB:s satsning ”Sverige i siffror” har lyckats förmedla statistik på ett sätt som är lättillgängligt, tydligt och engagerande. Dessutom har de lyckats med konststycket att ta fram en tonalitet som lyfter fram berättelserna och människorna bakom siffrorna.”

Infografik från SCB: Det blev en Alexander! Så heter 35 771 andra i Sverige.

Infografik från SCB: Utlandsfödda i Sverige kommer oftast från Finland. Och är kvinnor.Finlands-inlägget visades för fler än 250 000 personer och har gillats över 1 300 gånger samt delats över 800 gånger.


Utställningstexter och krönikor

Skärmbild från utställningen #Nätromans på Internetmuseum

Krönikor om nätdejting

Idé och copy till utställningen #Nätromans på Internetmuseum (2015) samt krönikor sedan 2016, till exempel ”Min typ blev pinsamt tydlig med Tinder” (2017) som nådde över 20 000 personer via Facebook och som fick över 5 000 visningar.


Skönlitterärt

Omslaget av verktygsboken PraLin som är i lika och där titeln står i mintgröna, lite brokiga, bokstäver.

Noveller för verktygsböcker

Normkreativa noveller till verktygsboken PraLin: praktiskt arbete med lika rättigheter i skolan (2018) samt till verktygsboken Tänka tillsammans (2015) som riktar sig till förskolan.

För att läsa novellerna kan du ladda ned pdf-filer för de två böckerna hos Antidiskrimineringsbyrån Uppsala som gett ut dem. Där kan du också beställa dem.

Omslaget till verktygsboken Tänka tillsammans


Debatt

Urklipp från debattartikel i Nyheter24 om bisexualitetDebattartikel på Nyheter24 om att det är dags att börja ta bisexuella på allvar (2015).


Feedback

Copywritern Jack Hansen rekommenderar Hyvääs Maria Niemi
– Jack Hansen, copywriter

Anlita Hyvää

För information, prisuppgift eller beställning kontakta Hyvää!