Copywriting

Hur når vi våra målgrupper? Vad ska vi ha för budskap? Kan vi stärka vårt varumärke genom storytelling?

Kreativt skrivande handlar om att skapa texter som engagerar och väcker intresse hos de målgrupper ni vill ha kontakt med. Att nå fram och beröra. Att bygga hållbara relationer. Därför är textskapandet i Hyvää Kommunikation  alltid normkreativt och inkluderande.

Copywriting

 

Du kan anlita Hyvää Kommunikation för olika copywritinguppdrag:

  • Redaktörskap
  • Kreativa marknadsföringstexter – copy
  • Artiklar, webbtexter och SEO
  • Kraftfulla tweets, blogginlägg och statusrader
  • Storytelling, noveller och poesi
  • Krönikor och debattinlägg
  • Textbearbetning och korrekturläsning

IIS, Antidiskrimineringsbyrån Uppsala och författaren Sofia B. Karlsson är några som anlitat Hyvää för tjänsten Copywriting. Läs mer under Uppdrag.

Feedback från kunder och kontakter:
Copywritern Jack Hansen rekommenderar Hyvääs Maria Niemi
– Jack Hansen, copywriter
”Jag tror det var din rubrik som gjorde att så många valde just det här seminariet och inte något av de andra.”
– Torbjörn Berggren, enhetschef Västerås stad, 2015

Portfolio


Redaktör för facklitteratur

Omslaget för boken Stå upp när det blåser

Redaktörskap och textbearbetning av Sofia B. Karlssons bok Stå upp när det blåser som gavs ut i juni 2017 av Pintxo Förlag.

Boken tar upp hur du som tränare, domare eller annan vuxen inom lagidrotten kan göra så att klimatet blir mer inkluderande – så att fler unga känner sig sugna och välkomna att delta.

”Avsnitten är korta, rubrikerna är stora och fängslande. Boken är lättläst i den mening att Karlsson håller sig nära verkligheten och tilltalar en målgrupp som befinner sig i idrottens dagliga verksamhet – idrottsledare, vuxna och föräldrar inom idrotten.”

– Marie Lerneby i Idrottsforum


Krönikör och curator om nätdejting

Skärmbild från utställningen #Nätromans på Internetmuseum

Idé och copy till utställningen #Nätromans på Internetmuseum (2015) samt krönikor sedan 2016, till exempel ”Min typ blev pinsamt tydlig med Tinder” (2017) som nådde över 20 000 personer via Facebook och som fick över 5 000 visningar.


Copywriter för infografik

Infografik från SCB: Det blev en Alexander! Så heter 35 771 andra i Sverige.

2016 skrev Hyvääs Maria Niemi copy till myndigheten SCB:s infografik för sociala medier. Satsningen vann Stora Kommunikatörspriset 2017 i klassen Offentlig organisation med motiveringen:

”I en tid där ogrundade påståenden ofta tas för sanningar är pålitlig statistik ett viktigt verktyg för omvärldsförståelse och kritisk granskning. Teamet bakom SCB:s satsning ”Sverige i siffror” har lyckats förmedla statistik på ett sätt som är lättillgängligt, tydligt och engagerande. Dessutom har de lyckats med konststycket att ta fram en tonalitet som lyfter fram berättelserna och människorna bakom siffrorna.”

Infografik från SCB: Utlandsfödda i Sverige kommer oftast från Finland. Och är kvinnor.Finlands-inlägget visades för fler än 250 000 personer och har gillats över 1 300 gånger samt delats över 800 gånger.


Debattskribent om bisexualitet

Debattartikel på Nyheter24 om att det är dags att börja ta bisexuella på allvar (2015):

Urklipp från debattartikel i Nyheter24 om bisexualitet


Novellförfattare

Novell till verktygsboken Tänka tillsammans 2015 samt till nyutgåvan 2018:

Verktygsboken Tänka tillsammans


Anlita Hyvää

För information, prisuppgift eller beställning kontakta Hyvää!