Slutade retuschera – ökade försäljningen

Modeföretaget American Eagle valde att i kampanjen #AerieREAL endast lägga upp oretuscherade modellbilder på deras underklädeslinje. Sedan förändringen gjordes för ett och ett halvt år sen har försäljningen ökat med nästan 10 procent, rapporterar Attn. Och många privatpersoner har hyllat dem genom inlägg i sociala medier.

Tweet som hyllar American Eagles satsning på oretuscherade bilder

American Eagle hävdar att de varken retuscherar eller använder sig av supermodeller. Däremot fortsätter de visa upp en stereotyp av kvinnor vad gäller kroppsform. Samtidigt har amerikanska organisationen för personer med ätstörningar, National Eating Disorders Association, prisat företaget för satsningen. Oavsett  så är det intressant att de oretuscherade bilderna säljer bättre. Kan det här resultatet leda till en förändring i hela modebranschen?

”Normalviktiga modeller säljer bättre än jättesmala”

Egentligen är det märkligt att vi inte ser fler liknande exempel. Reklamforskaren Nina Åkestam har konstaterat att det inte finns någon forskning som visar att stereotyp reklam funkar bättre än annan reklam, vilket hon skrivit om i en krönika i Metro:

”Det finns ärligt talat nästan ingen forskning som ens jämför de två alternativen, och den som finns, den visar på motsatsen. Normalviktiga modeller säljer bättre än jättesmala. Homosexuella par skapar mer positiv uppmärksamhet än heterosexuella. Funktionsvariationer är absolut ingen nackdel för ”säljet” (fråga ICA om Jerry-filmerna, till exempel). Allt handlar om hur man gör det, men tumregeln är tydlig: den som vill nå en blandad befolkning bör visa upp blandade människor i sin reklam.”

Med satsningar som American Eagles, som gett så positiva resultat, kanske fler väljer att satsa på normkreativ marknadsföring. Ett exempel som dykt upp i sommar är augustinumret av magasinet Women’s Running. Omslaget ser ut såhär:

Omslagsmodellen på Women's Runnings augustinummer bryter mot den trådsmala normen

Vill du lära dig mer om normkreativ kommunikation – gå Hyvääs kurs! Eller se till att du får boken om normkreativ kommunikation så snart den kommit ut genom att lägga till dig på intresselistan.

 

/Maria Niemi, VD Hyvää Kommunikation

 

Kommentera