Meddelandeappar går om sociala medier

Nu är meddelandeappar större än sociala medier, rapporterar Veckans affärer. Igen, skulle jag vilja säga. För det fanns en period under 2000-talet där min egen erfarenhet var att privata meddelandeprogram som ICQ och MSN fick en starkare ställning än sociala medier som IRC. Nu verkar det hända igen. Facebooks egen Messenger, Snapchat, Kik och WhatsApp (också den ägd av Facebook) är vad som är just appar för privata meddelanden. Till skillnad från till exempel Facebook och  Twitter som är mer öppna medier, där fler kan ta del av mer. Det här sättet att på ett mer privat sätt socialisera med varandra kallas också för ”dark social”, eftersom det är ett område dit företag och organisationer inte kommer in.

Missförstå inte siffrorna, sociala medier är fortfarande stort. Men meddelandeapparna har gått om, och det är en större utmaning för alla som jobbar med marknadsföring. I sociala medier som Facebook, Twitter och Instagram, är det enkelt att köpa annonsering och nå ut till sina målgrupper. Desto svårare är det i meddelandeappar. Och kanske är det just därför som de igen tagit över. Människor kanske börjar bli trötta på att konsumera informations- och nyhetsflöden och är istället mer intresserade av upprätthålla relationer. De vill prata, inte bli översköljda med reklam. Det här är värt att tänka på, även om exempelvis Snapchat planerar att öppna möjligheten att köpa annonsplats.

Nå ut i meddelandeappar

Hyvääs samarbetspartner Emelie Fågelstedt har skrivit en artikel på Internetworld om hur du når ut genom meddelandeapparna.

”Vill man nå ut till människor tror jag att det handlar om en tilltro till kraften i en idé och att den kan få spridning i låsta eller privata kanaler även om den inte har sin hemvist där. En bra idé kan börja som en analog händelse på en gata eller torg någonstans, men slutligen hamna som ett meddelande i Snapchat. Eller ha sitt ursprung på Facebook, men bli omtalad genom Kik. Vid varje ny kampanj så måste vi som kommunikatörer ställa oss frågan: Varför skulle människor vilja ta del av budskapet i denna kampanj?” säger Kalle Widegren, TBWA.

Den sistnämnda frågan är något vi kommunikatörer bör ställa oss vid varje tillfälle vi funderar på att kommunicera något.

Marknadsföring i sociala medier

Vill du ha hjälp med marknadsföring och kommunikation i sociala medier? Hör av dig till Hyvää på info@hyvaa.se 

 

 

 

 

Kommentera