Hur Folkhälsomyndigheten totalt missade viral succé

I tisdags rapporterade SVT Rapport om Folkhälsomyndighetens relevanta och viktiga studie – att varannan flicka känner sig tjock, trots att bara 12 procent är överviktiga. Jag reagerade direkt eftersom det visar problemet med GT:s kampanj #godisstopp – ska vi verkligen lära våra kroppsnojiga unga att de bör vara ännu mer oroliga över sin vikt än de redan är? Dessutom i de flesta fall helt obefogat, som studien visar.

Nu är det inte den superba studien som jag tänkte blogga om. Utan det faktum att Folkhälsomyndigheten totalt missade bollen på Twitter. De har en Twitter-profil med över 3 000 följare, så de hade potential för genomslag. Istället blev det jag, med min personliga Twitter-profil och hälften så många följare, som tog hem matchen. Ett enkelt tweet med siffrorna, en hänvisning till #godisstopp och retweetandet tog fart. Faktum är att det pågått konstant i snart ett dygn.

Jag blev viral – inte Folkhälsomyndigheten

Tweet om Folkhälsomyndighetens studie som blev viral.
Min tweet retweetades och favoritades 70 gånger under knappt ett dygn.

På Folkhälsomyndighetens Twitter-profil har de inte lagt ut ett enda tweet om studien, trots sina ändå hyfsade följarsiffra för att vara en myndighet. Skatteverket har t ex strax över 1 000 följare på Twitter.

Folkhälsomyndigheten kan förstås glädjas över att studien ändå fått spridning på Twitter tack vare mig. Men de förlorar den effekt det hade kunnat göra för deras digitala varumärke.

Folkhälsomyndighetens Twitter-profil 5 februari 2015
Folkhälsomyndighetens Twitter-profil 5 februari 2015

Så, sammanfattningsvis, hur lyckas viralt?

  1. Lägg överhuvudtaget ut något – om så vad som helst – om den superintressanta studien ni gjort
  2. Sammanfatta det viktigaste i studien kort och koncist
  3. Koppla det gärna till en redan stor allmän debatt, som #godisstopp
  4. Kom med ett påstående som tudelar, som både engagerar och förargar

Men det viktigaste är; glöm för bövelen inte bort sociala medier och webben i din press- och opinionsbildningskampanj! Människor som ser tv-inslaget vill kunna hitta det sen.

Folkmyndigheten är när som helst välkomna att höra av sig till mig om de behöver extern hjälp. Och om de inte är intresserade av just Hyvää, så har jag ett stort nätverk av sociala medie-experter jag gärna hänvisar till. Jag hörde givetvis av mig till Folkhälsomyndigheten direkt, men de svarade att de inte är behov av någon extern hjälp vad gäller sociala medier.

/Maria Niemi

Inlägget uppdaterades 150206. Kl 15:08 är antalet retweets 84 och favoritmarkeringar 33.

Kommentera