Facebook-uppdateringen som ger skrämselhicka

Facebook-uppdatering för snabba svar

Facebook har lanserat en ny funktion som kommer att visa vilka som svarar snabbt på meddelanden – med en grön symbol på sidan. Du måste besvara meddelanden inom loppet av fem minuter och det måste ske på 90 procent av alla meddelanden. ”Bort med trötta företag, länge leve tvåvägskommunikation!” skriver Johanna Lindskog Lindell på Resumé.

Jag håller med Johanna Lindskog Lindell i sak. Men hur ska alla organisationer som har en närvaro på Facebook klara av att leva upp till denna leverans? Det snabba svaret är; det räcker inte med en sociala medie-ansvarig!

Ni måste ha ett gäng som svarar på frågor. Förmodligen har ni redan en kundtjänst eller medlemsservice som skulle kunna göra detta. Eller så sätter ni ett team att svara på just sociala medier. Det finns flera vägar. Men det viktiga är att organisera upp det!

Hållbart sociala medie-arbete

Jag har tidigare bloggat om hur ni skapar en hållbar sociala medie-strategi. Detta för att inte bränna ut kommunikatör efter kommunikatör. Och om ni ska lyckas få den där gröna pluppen och behålla den, blir en hållbar sociala medie-strategi själva nyckeln.

Det är också vettigt att ha ett bra sociala medie-verktyg som gör det enklare att hålla koll på vilka meddelanden som svarats av vem. Sådana finns det en hel drös av, och jag guidar er gärna genom den djungeln under hösten.

Tills dess; lycka till och må bäste organisation få en grön svarssymbol!

/Maria Niemi

2 reaktioner på ”Facebook-uppdateringen som ger skrämselhicka

  1. Att man svarar snabbt innebär inte att svaren håller god kvalitet. Jag tror att detta manipulativa facebookverktyg gör världen sämre.

    1. Det lär bli många svar om att organisationen återkommer med svar. Men för många är det ändå viktigt att få bekräftelse att deras fråga har blivit mottagen. /Maria Niemi

Kommentera