Filminstitutet satsar på normkreativa processer

Tidigare har jag bloggat om att normkreativitet verkar vara ledordet för hösten. Flera stora företag och organisationer har gjort satsningar på normkreativ kommunikation, därav H&M, Åhléns, American Eagle och Dressmann. Satsningar som jag hoppas håller i sig mer än som en kampanj. Det blir egentligen intressant först när det blir ett långsiktigt koncept.

Därför är det extra glädjande att läsa att svensk film går åt det normkreativa hållet. Filminstitutet satsar nu 2,8 miljoner kronor på normkreativa, innovativa filmprocesser. Arbetet sker i projektet Fusion, som är ett forsknings- och utvecklingslaboratorium, och som leds av den nya långfilmskonsultenten Baker Karim.

Jag har själv en bakgrund inom film, bland annat en yrkesexamen som tv-regissör, och därför vet jag hur tröga processerna kan vara. Till exempel tappade jag gnistan för mitt filmprojekt om femininitet som feministisk strategi (något jag skrivit om i boken F-ordet) för att alla byråkratiska ledtider inom film- och tv-organisationerna gjorde att arbetet gick i stå. Det här arbetet behövs med andra ord!

Kvinnor som rasifieras

Till Fusion kan etablerade kreatörer i alla kreativa fält söka. Laboratoriet riktar sig till kvinnor som rasifieras i Sverige, detta för att nå det nyskapande, hitta nya frågeställningar och nya processer.

– Det intersektionella perspektivet breddar de kreativa horisonterna. Processen står i centrum, säger Baker Karim, långfilmskonsulent och initiativtagare till Fusion.

Sex projekt väljs ut för ett års tid. Deltagarna i Fusion får dels ekonomiskt stöd och dels konstnärliga, tekniska, cinematiska, ekonomiska och vetenskapliga nätverk på högsta nivå, skriver Filmbransch.se.

 

/Maria Niemi, VD Hyvää Kommunikation

PS. Vill du ha ett exemplar av boken F-ordet hör av dig till info@hyvaa.se 

 

 

Kommentera