Två hyvää år!

TVÅ ÅR – det fyller Hyvää Kommunikation den 18 juni 2016! Och vilka intressanta år det har varit. Det första året finns återberättat här.

Det senaste året har bestått av föreläsningar & workshops om normkreativ kommunikation, strategiska uppdrag för bland annat Stockholm stads bibliotek och Studieförbunden, utveckling av den normkreativa bildbanken Fairtale och till och med ett hackathon för framtidens hållbara mat. Snacka om ännu ett bra år!

Föreläsningsturné för Hyvää

Maria Niemi föreläser om normkreativ kommunikation i Växjö. Foto: Weine Sundell
Hyvääs VD Maria Niemi föreläser om normkreativ kommunikation. Foto: Weine Sundell

Sedan förra sommaren har Hyvää hållit i föreläsningar och workshops om normkreativ kommunikation, bland annat i Vilnius för kommunikatörer från hela Europa, på en konferens arrangerad av Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor, i Malmö och Göteborg för facket DIK, i Växjö för Biblioteksutveckling Blekinge Kronoberg och som moderator på jämställdhetsutbildning för Region Östergötland.

Det här var några av svaren från utvärderingen av konferensen i Växjö:

”Jag var allra mest lycklig över den normkreativa föreläsningen med Niemi. Vi behöver verkligen vakna i det sammanhanget.”

”Maria Niemi var väldigt kul och nyttig att lyssna på.”

”Maria Niemis föreläsning var en ögonöppnare.”

I fjol satt Hyvääs Maria Niemi också i en paneldiskussion om jämställdhet i byråvärlden under Almedalen.

Hyvääs strategiska uppdrag

Varumärkesarbete, intern- och förändringskommunikation:
  • Under hösten hjälpte Hyvää Stockholms stads bibliotek att ta fram en ny biblioteksplan för åren 2016-2020 med ny vision, något som kommunfullmäktige kommer att fatta beslut om i höst. Det ska bli spännande att följa det fortsatta arbetet för biblioteken i Stockholm.
  • I början av året anlitade paraplyorganisationen Studieförbunden Hyvää att ta fram en ny bildstrategi. Studieförbunden har sen årsskiftet ett helt nytt namn och vill stärka sitt arbetet med att lyfta upp studieförbundens verksamhet genom bildkommunikation.
  • Hyvää var med och arrangerade Re:Invent Milk – ett hackathon om framtidens hållbara mat, ihop med Another Tomorrow och Fågelstedt Kommunikation för LRF Mjölk.
  • Hyvääs Maria Niemi har ägnat en stor del av våren åt den Vinnova-finansierade förundersökningen till den normkreativa bildbanken Fairtale, ihop med utbildningsproducenten Terese Raymond på Aprendi och fotograf & bildredaktör Stina Gullander.
  • Hyvää har också anlitats av en kund för kriskommunikation.
Content
PR & marknadsföring
I media

Hyvääs Maria Niemi i Honk Please om normkreativ kommunikation

Andra uppdrag

Maria Niemi blev i slutet av 2015 invald i förbundsstyrelsen för facket DIK fram tills 2018, och utsågs också till ordförande för juryn av Årets kommunikationsuppsats.

Vad händer härnäst för Hyvää?

Hyvää håller just nu att ihop med formgivaren Annie Beckman hjälpa Transammans – förbundet för transpersoner och närstående – att ta fram deras visuella uttryck för den helt nya riksorganisationen.

I höst kommer Hyvääs Maria Niemi att jobba vidare med den normkreativa bildbyrån Fairtale och att skapa mångfald med bilder.

Maria Niemi kommer också att vara huvudlärare för en kurs i kriskommunikation på Nackademins utbildning Marknadskommunikatör i sociala medier.

Samtidigt fortsätter skrivandet av boken om normkreativ kommunikation – lägg till dig på intresselistan här.

Kommentera