Normkreativ podd från Almedalsveckan

Hyvääs VD Maria Niemi i Rosa Guiden-podden från Almedalen 2015

Under Almedalsveckan i år var Hyvääs VD Maria Niemi på plats och deltog bland annat i ett montersamtal med Anna-Klara Bratt hos Rosa Guiden om normkreativ kommunikation – något som också blev en podd som du kan lyssna på eller läsa här.

”Det bästa tipset på att vara normkreativ är att undvika stereotyper, för det är det som annars dagligen kommuniceras ut. En klassiskt stereotyp annons jag såg på hur man inte ska göra var ett företag som ville sälja support för IT- och dataspel som sa ”Kom till oss vi hjälper dig med grabbens speldator!”. Där vore det väldigt enkelt att göra det mer normkreativt och ta bort ordet grabben och lägga dit ordet tjej eller ditt barn. Man pratar ofta att marknadsföring och kommunikation ska sticka ut, men i verkligheten är det få som sticker ut. De håller sig till normen. Det finns gott om utrymme för att sticka ut genom att bryta normer!”

Vill du bli mer normkreativ?

Hör av dig till Hyvää!

info@hyvaa.se

Kommentera