Kampanj-URL – inte så bra som du tror

I veckan var jag på Internetdagarna, på passen Var är brudarna? (som jag redan bloggat om) och Sökmotorsoptimering idag (som du kan läsa mer om via hashtaggen #SEOidag).

Dagen var rejält nördig, och sånt älskar jag! En hel dag om sökmotorsoptimering, förkortat SEO – kan det bli annat än intressant? Fast egentligen är SEO inte speciellt nördigt, inte värre än kommunikationsområdet i stort är i varje fall. Det handlar om marknadsföring – att skriva texter så att de kommer högt upp i sökmotorer som Google.

Det kanske kan låta nördigt i sig, men det handlar framför allt om att människor som söker något ska hitta vad just ni har att erbjuda inom det området. När en person från en organisation söker efter vem som kan hjälpa dem med kommunikationsstrategi så vill jag att Hyvää Kommunikation ska vara ett av deras alternativ. Därför behöver Hyvää också hamna högt upp i träfflistan. Det kan sökmotorsoptimering lösa.

Kampanj-URL:ens vara eller icke vara

Ingela Ottosson, head of search,  IUM, om kampanj-URL
Ingela Ottosson, Head of search, IUM

En nyhet för mig var att klassiska kampanjadresser kanske inte är så smarta som vi trott. Det är såklart mycket lättare att marknadsföra en URL-adress som är www.domän.se/kampanj än en som är lång och krånglig – speciellt om marknadsföringen är i print och inte något en kan klicka sig fram med. Men det dumma med kampanjadresser är att de blir en vidarelänk till en annan URL, vilket gör att de får lägre status av Google och därmed hamnar längre ned i träfflistan. Därför rekommenderar Ingela Ottosson, som är Head of search på IUM, att i första hand dela original-URL:en i digitala kanaler.

Håll alltså kampanjadressen till det tryckta materialet enbart, är mitt råd. Om ni lyckas kommunicera det internt det vill säga. Annars kanske det är bäst att skippa en sådan specialadress.

Google blir mer känslostyrd

I många år har SEO kunnat kokas ned till rätt ord på rätt plats. Det vill säga, de ord som människor använder för att söka efter något är just det ord som du vill ha på din i ämnet relevanta webbsida. Och på rätt ställe menas exempelvis i rubriker. Men sökmotorer som Google har blivit mycket smartare med åren, och det glädjande enligt mig som kommunikatör är att känslor kommer bli allt viktigare. Det vill säga, innehåll som engagerar, berör och väcker känslor, kommer toppa träfflistorna. Det är åtminstone vad som var analysen under Internetdagarna. För alla som skriver webbtexter innebär det att innehållet kommer bli än viktigare än det är idag. Strunta i ”rätt sökord” och satsa på kvalitet på dina webbsidor. Det som människor tycker är intressant att läsa och som de är beredda att dela i sociala medier är vad som vinner i längden.

SEO-hjälp?

Vill du ha hjälp med er sökmotorsoptimering och att skriva texter som gillas av Google? Hör av dig till Hyvää!

 

/Maria Niemi, vd Hyvää Kommunikation

Kommentera