Jämställdhet och mångfald stort i Almedalen

Hyvää var med på årets Almedalsvecka i Visby med ett ambitiöst schema. Förutom eget deltagande i monterintervju och panelsamtal hade jag inledningsvis bokat in alla seminarier och mingel som handlade om jämställdhet och mångfald. Det visade sig vara en fullkomligt omöjlig uppgift att gå på alla, vilket är glädjande! Dessa frågor är verkligen på tapeten.

Könsfördelningen jämnast någonsin

Intellecta konstaterade i Almedalsbrevet att könsfördelningen i panelerna var det jämnaste någonsin, åtminstone om en enbart tittar på könskategorierna man och kvinna. Däremot var det överslag på kvinnor i panelerna om jämställdhet vilket bidrog till den historiskt jämna fördelningen i årets Almedalsvecka.

”Ingen byrå tilltalade mig, så därför valde jag att starta en egen byrå”

Panelsamtal om jämställdhet i byråvärlden med Sara Hernandez, Comprend, Gitta Wilén, Cloudberry, Maria Niemi, Hyvää Kommunikation,  Linda Eriksson, Intellecta Corporate, Karolina Westerlund, Appelberg, Anna Gullstrand, Fröjd och Charlotta Lorentz, Comprend i Almedalen 2015.
I panelen Sara Hernandez från Comprend, Gitta Wilén från Cloudberry, Maria Niemi från Hyvää Kommunikation, Linda Eriksson från Intellecta Corporate, Karolina Westerlund, Appelberg, Anna Gullstrand, Fröjd och Charlotta Lorentz, Comprend.

Själv medverkade jag i en panel om jämställdhet i byråvärlden, tillsammans med ett gäng strateger och byråchefer. Vi pratade bland annat om Johanna Månsson Grahns studie som visat vad i en platsannons som får kvinnor att avstå från att söka tjänster inom IT-branschen.

Jag försökte lyfta hur viktigt det kan vara med ett normkreativt bildval för att locka andra än de gamla vanliga. Ett annat sätt kan vara att berätta om företaget har en kultur som främjar olikheter och har satt jämställdhetsfrågan i fokus. Fröjd berättar till exempel i sina annonser att de jobbar ”smart, roligt och hållbart” samt att de har ”exemplarisk struktur och planering vilket gör att vi sällan jobbar övertid”.

Fler tips och tankar får du av mig och de andra byrågenierna. Det blev också uppstarten av ett nytt jämställdhetsnätverk inom byråvärlden i Stockholm! Du kan se panelsamtalet om jämställdhet i byråvärlden i efterhand på webben här.

Vill du lära dig mer? Passa på att anmäla dig till kursen normkreativ kommunikation som Hyvää håller i höst.

Normkreativ snabbis

Anna-Klara Bratt intervjuade Hyvää Kommunikations VD Maria Niemi i Rosa Guidens monter
Anna-Klara Bratt och Maria Niemi i samtal om normkreativ kommunikation i Almedalen

Jag blev också intervjuad i Rosa Guidens monter på temat normkreativ kommunikation. I samtalet konstaterade vi att det vuxit en hel bransch av jämställdhets- och mångfaldsföretagare – flera av dem som annonserar just i Rosa Guiden. Hyvää Kommunikation är medlem i Genusföretagarna som är en branschorganisation för jämställdhetsinriktade företag.

Mot slutet av veckan blev jag också intervjuad av bloggen StratKom om normkreativ kommunikation. Artikeln kommer upp tidigast i nästa vecka.

Almedalsveckan otillgänglig

Visby i solnedgång
Visby i solnedgång

Det är på många sätt härligt att spendera en politisk vecka i det soliga och vackra Visby. Men samtidigt är det inte en av de mest tillgängliga städerna, som präglas av sina kullerstensklädda backar. Journalisten Anna Bergholtz konstaterade på sin Linked in-profil att det inte går att vara där som blind utan ledsagare – något som det inte alltid beviljas stöd för. Almedalsveckan fick också kritik från Hörselskadades Riksförbund för att vara otillgängligt – och därmed odemokratisk. Till exempel var det få evenemang som kunde erbjuda teleslinga eller skrivtolkning.

”All denna otillgänglighet innebär diskriminering. Det är som att mötas av en stängd dörr, med en skylt som säger: ”Du är inte välkommen här!”. Såväl arrangörer som mediebolag måste fråga sig: Vill vi verkligen utestänga 15-20 procent av vår publik? Vill vi verkligen ha ett Almedalen som gör skillnad på människor och människor?” skriver Hörselskadades Riksförbund i en debattartikel på Nyheter24.

Detta lyfter frågan om det verkligen är vettigt att placera något så viktigt som en vecka för politik och åsiktsyttringar i en av Sveriges mest otillgängliga städer. På grund av bristen på bostäder och lokaler krävs också en enorm apparat – och pengar – hos organisationer för att kunna få en plats i det späckade schemat. Det gynnar inte det demokratiska samtalet.

Själv lyckades jag hitta boende ihop med andra jämställdhets- och mångfaldsföretagare från både Sverige och Finland i ett hus i Roma utanför Visby. Det gav bra utbyten och ett stärkt nätverk, för att kunna utveckla den normkreativa kommunikationen vidare.

Med mig från Almedalen tar jag mitt nya nätverk med jämställhetsengagerade i byråvärlden och alla kontakter jag fick under de här dagarna. Nu fortsätter det viktiga arbetet vidare bortom Almedalsbubblan.

 

/Maria Niemi, VD Hyvää Kommunikation

En reaktion på ”Jämställdhet och mångfald stort i Almedalen

Kommentera