Hyvääs årskrönika 2016

2016 blev Hyvääs tredje verksamhetsår och andra år på kontoret i Skanstull i Stockholm.

Hösten 2015 hjälpte Hyvääs vd Maria Niemi Stockholms stadsbibliotek att ta fram en biblioteksplan för åren 2016-2020 som kommunfullmäktige fattade beslut om hösten 2016. Du kan läsa hela biblioteksplanen ”Här är världen större” här.

  • Maria bidrog med skarp analysförmåga, erfarenheter från tidigare visionsarbeten och djup kunskap om organisationsprocesser. För mig som projektledare var det mycket värdefullt med en konsult som hela tiden lyssnade in organisationen men samtidigt vågade ifrågasätta och trycka på, säger Anna Wåglund, kommunikationschef på Stockholms stadsbibliotek.

Bildstrategi och hackathon

I början av året anlitade paraplyorganisationen Studieförbunden Hyvää för att ta fram en ny bildstrategi för digital kommunikation. Under våren var också Hyvää med och arrangerade Re:Invent Milk – ett hackathon om framtidens hållbara mat, ihop med Fågelstedt Kommunikation och Another Tomorrow för LRF Mjölk.

Marknadsföring för Guldbaggenominerad film

Hyvää anlitades i början av året för att ta fram marknadsföringsmaterial för filmaren Ida lindgrens film Kroppen är en ensam plats. Den har nu blivit Guldbaggenominerad i kategorin Bästa kortfilm!

Kriskommunikation

Under hösten anlitades Hyvääs Maria Niemi som huvudlärare för en tre veckors kurs i kriskommunikation på Nackademins utbildning Marknadskommunikatör i sociala medier.

Ord som "Lärorik", "Intressant" och "Bästa läraren" finns i elevernas utvärdering.
– Eleverna på Marknadskommunikatör i sociala medier, Nackademin, om kursen Krishantering i sociala medier och Maria Niemi som huvudlärare.

Statistik som välspridd infografik

Samtidigt under våren fick Hyvääs vd Maria Niemi ett halvtidsuppdrag fram tills årsskiftet på myndigheten SCB som redaktör. Där jobbade hon framför allt med digital kommunikation, och tog bland annat fram copy till infografik för sociala medier:

Infografik från SCB: Utlandsfödda i Sverige kommer oftast från Finland. Och är kvinnor.
Copy till SCB:s infografik som publicerats på Facebook, Twitter och Instagram. September 2016. Räckvidd: över 250 000 personer. Har gillats över 1 300 gånger och har över 800 delningar.
Infografik från SCB: Det blev en Alexander! Så heter 35 771 andra i Sverige.
Copy till infografik på SCBs sociala medie-kanaler (Facebook, Twitter och Instagram). Våren 2016.

Normkreativ kommunikation

En stor del av våren ägnades åt projektet Fairtale – en normkreativ bildbank som bland annat fått förstudiestöd av Vinnova. Bland annat var teamet talare på Geek Girl Meetup.

Hyvääs Maria Niemi var med i livestudion på SR Gränslöst om att bryta mot normer. Maria Niemi beskrevs också som en ”change maker” i HonkPlease.

Under hösten anlitades Hyvää av myndigheterna Universitetskanslerämbetet och Statens konstråd för analys och utbildning inom normkreativ kommunikation inom utvecklingsprojektet Jämställdhetsintegrering i myndigheter, JiM. Hyvääs Maria Niemi var också talare på Webbdagarna Offentlig sektor på samma tema.

Det var också roligt att få bevis på att normkreativ kommunikation fungerar i form av resultat från KTH. Dagens Media rapporterade i slutet av året att normbrytande var största reklamtrenden 2016.

I vår fortsätter skrivandet av boken om normkreativ kommunikation – som fått utvecklingsstipendiet Creo av facket DIK. Lägg till dig på intresselistan här.

Kommentera