Billigt eller vettigt?

Vad är viktigt för dig när du tar in externt stöd? Lågt pris eller goda resultat?

En konsult som tar låga priser tvingas istället ta många uppdrag för att få ihop det. Dessutom måste en stor del av tiden användas för att hitta nya uppdrag, istället för att kunna fokusera på de befintliga. Det blir en splittring som inte gynnar dina mål.

Att hitta nya uppdrag handlar i kommunikationsbranschen ofta om att vara med i pitchar. Att pitcha innebär att göra ett stort researcharbete och därefter leverera ett kreativt resultat som ska imponera på kunden. Oftast helt oavlönat. Webb- och kommunikationsbyrån Rabash har uttryckt det så bra i sin blogg:

”Vi väljer metoder, kunder och projekt som bidrar till goda arbetsförhållanden, hållbar utveckling och gör världen till en bättre plats. Pitchmetoden hör inte dit.”

I min tidigare roll som beställare av kommunikationstjänster på fackförbundet Kommunal har det varit självklart att de konsulter jag jobbat med ska få bra betalt. Inte bara de fackliga medlemmar vi gemensamt kämpar för. Det blir paradoxalt att begära att en grupp människor ska få en lön att leva på, men samtidigt neka de människor man jobbar med samma sak.

Att anlita en konsult eller byrå handlar om förtroende och relationer. Konsulter blir glada över samma saker som du. Att ha roligt på jobbet, få beröm och konstruktiv feedback, utvecklas och känna flow. ”Allt är relationer” sa en tidigare chef, och det stämmer så väl. Ju bättre relation mellan konsult och kund desto bättre resultat kommer vi åstadkomma tillsammans.

Inte man, men lika välbetald

I Hyvääs värdegrund finns orden jämställdhet och jämlikhet. Människor mår bättre om de får lika förutsättningar och behandlas rättvist. Hyvää verkar för minskade klyftor och schyssta villkor. Det innebär också att Hyvää inte konkurrerar med låga priser, utan med god kvalitet och vettiga värderingar. Som kvinna och för jämställdhet blir det extra viktigt. Jag går emot mina egna, och företagets, värderingar om jag tar lägre betalt än män i min bransch. Därför är det jag erbjuder vettigt, men inte billigt.

How to get a raise in 47 seconds

Kommunal har gjort kampanjen Be A Man som prisats internationellt. Här berättar Kommunals (ursäkta subjektiviteten:) fantastiska och på alla sätt helt underbara ordförande Annelie Nordström om enklaste sätten att få högre lön.

/ Maria Niemi

Kommentera